Rotterdams Dagblad, 27 oktober 2004

Hand in hand tegen sloop Klein Trapezium

Rotterdam -Van een letterlijke omarming van Klein Trapezium was gistermiddag geen sprake. Daarvoor was de ketting bewoners te kort. Wel werd een speciale variant van ‘Hand in hand’ gezongen terwijl een rondje rond het woonblok werd gelopen en werd de straat vol kindertekeningen gehangen. Als ludieke actie tegen de dreigende sloop van driekwart van Nieuw Crooswijk. Ofwel 1800 woningen, te beginnen met Klein Trapezium.

“We willen met onze actie laten zien dat we Klein Trapezium letterlijk omarmen.

We willen hier graag wonen,” zegt Cor Hulsbus. Ze is de derde generatie uit de familie Hulsbus die in Nieuw Croos­wijk woont. “Ik had net een kamertje voor mijn kleinkind laten behangen, krijg ik een brief inde bus dat ik eruit moet. Terwijl het hier dertien jaar geleden helemaal is gerenoveerd. Pure kapitaalvernietiging,” vindt ze.

Wil van Zessen, 57 jaar geleden geboren in Nieuw Crooswijk en daarna nooit meer weggeweest, is het hartgrondig met haar eens. “Die woningen zijn hartstikke goed,” zegt ze

Verderop in de wijk, zoals in de Wandeloordstraat, is het een ander verhaal. “Dat is een achter­buurt. En hier een blok verderop hebben veel woningen niet eens een douche. Daar zitten ze te wachten op een nieuwe woning. En wij moeten weg.”

De actie van gisteren, een initiatief van de Federatie Bewonerscomités Nieuw Crooswijk, was een voorproefje van wat nog komen gaat. “Nu is het nog ludiek, maar als het moet worden de acties harder.” zegt Jan de Groot. Hij woont in het kleine deel van het Klein Trapezium dat niet is gerenoveerd. “Ze konden ons destijds niet garanderen dat we hier terug konden komen. Daarom hebben we de renovatie geweigerd. Dat kon toen nog. Maar sloop weigeren kan niet. Vandaar deze actie.”

De Groot merkt dat de aversie tegen de sloopplannen in de buurt groeit. “Dat heeft te maken met de band met de wijk en de band die bewoners met elkaar hebben. Hier wonen hele families. Met sloop en gedwongen verhuizing trek je de hele wijk uit elkaar, terwijl wij juist een voorbeeld voor de stad zouden moeten zijn. Iedereen kent elkaar en helpt elkaar.”

De bewoner zegt niet de illusie te hebben dat hij na sloop ooit nog een huis in Nieuw Crooswijk zal kunnen betalen. Voor de woningen die gemiddeld een huur hebben van zo’n driehonderd euro, worden dure appartementen teruggebouwd. “Wij moeten wijken voor de rijken. Maar dat pikken we niet. Daar gaan we keihard tegenin.