Betreft: Besluitvorming Masterplan Nieuw Crooswijk

Rotterdam, 3 januari 2005

Geachte [naam fractievoorzitter]

Zoals u weet verzet de Federatie Bewonerscomités Nieuw Crooswijk (FBNC) zich tegen de groot­schalig­heid van het Masterplan Nieuw Crooswijk. Ook in dit nieuwe jaar zal zij dit blijven doen met alle wettige middelen die haar ten dienste staan.

De FBNC prijst zich gelukkig dat zij in het afgelopen halfjaar een draagvlak heeft weten te verwerven. Nu reeds hebben meer dan 750 van 3.500 meerder­jarige Nieuw Croos­wijkers schriftelijk ver­klaard dat zij de standpunten van onze federatie onder­schrijven. Daarnaast ontvangt de federatie dagelijks tal van sympathie­betuigingen van buiten de wijk.

Bovendien weet de FBNC zich in haar opvattingen gesteund door steeds meer deskun­digen op het gebied van volkshuisvesting, woning­beheer en steden­bouw­kunde.

De FBNC is een warm voorstander van een revitalisering van Nieuw Crooswijk en ook het streven naar het aantrekken van ‘hogere inkomens’ wordt door haar gesteund. De FBNC is dan ook zeker niet tegen de sloop van slechte panden: ‘Slopen waar nodig’ en ‘renoveren waar mogelijk’.

Een project als het Masterplan Nieuw Croos­wijk ‑ met een budget van meer dan € 450 miljoen ‑ verdient een uiterst zorgvuldig besluitvormingsproces. De haast die de Ontwikke­lings­Combinatie Nieuw Crooswijk (OCNC) meent te moeten betrachten is riskant. Grote projecten als de Betuwelijn hebben ons recentelijk nog geleerd dat “bezint eer ge begint” een spreek­woord is, dat aan actualiteit nog steeds niet heeft ingeboet.

Het is bepaald geen schande voor bestuurders als voorgenomen beslissingen worden her­over­wogen. Niet alleen vanwege de grote financiële conse­quenties van het plan, maar veel meer nog vanwege de ingrijpende sociale implicaties.

Graag zal de FBNC op zeer korte termijn, nog voor er definitieve besluiten worden genomen, met uw gemeente­raads­fractie overleggen over de door de FBNC noodzakelijk geachte aan­passingen van het master­plan.

De FBNC wenst u veel wijsheid toe in het nieuwe jaar voor het besturen van onze stad.

Met vriendelijke groet,

Willem F. de Kovel